Lumina în fotografie

Se spune că fotografia constă în capturarea luminii așa că în opinia mea este important să învățăm care este cea mai buna perioadă a zilei pentru fotografia de exterior:

  • soare direct mai întâi, oricine trebuie să știe că lumina puternică din mijlocul zilei este cea mai proastă lumină posibilă pentru o mulțime de tipuri de fotografie: portrete, flori și chiar peisaje. Este proastă datorită intensității sale, care creează zone luminate puternic și umbre adânci cu contrast prea mare între ele și este de asemenea proastă datorită direcției sale, spre exemplu în cazul portretelor creează umbre neplăcute sub ochi și nas. Evitați această lumină cu orice preț;
  • dacă însă aveți de făcut o fotografie în mijlocul zilei, cea mai bună soluție este să mutați subiectul în umbra deschisă, cum ar fi sub un copac sau pe o verandă. În acest fel lumina directă a soarelui este blocată dar ramâne o mulțime de lumină reflectată venind din jur. Folosiți lumina cerului în loc de lumina soarelui. Așa umbrele de pe subiect sunt mai moi și mai plăcute. Nu vrem umbră completă, aceasta va necesita timpi de expunere lungi și, mai rău, va elimina toate umbrele de pe subiect - fotografia este un mediu 2D, avem nevoie de umbre pentru a înțelege formele și relieful;
  • ora de aur o perioadă a zilei mult mai bună pentru fotografie este așa numita „oră de aur”;, care se întâmplă de două ori pe zi: câteva zeci de minute înainte de apus și cîteva zeci de minute după rasărit. Atunci lumina are o calitate uimitoare, magică, cu nuanțe de auriu, portocaliu, roșu sau violet. Mi se pare că în aceasta lumină culoarea pielii și a fețelor arată fermecător, dar și peisajele arată bine. Aveți gijă la umbrele lungi apărute ca urmare a poziției joase a soarelui;
  • zilele înnorate sunt și ele excelente in multe cazuri: fotografii ale oamenilor, ale străzilor, cele de arhitectură. Norii acționează ca un paravan (softbox) ce crează umbre moi și permit capturarea detaliilor plăcute. Doar feriți-vă de fotografiile (de obicei peisaje) unde cerul este vizibil: cerul alb sau gri este plicitisitor, neinteresant. Vă va strica fotografia.

Dacă nu aveți încotro, și TREBUIE să faceți fotografiile în mijlocul zilei și nu puteți muta subiectul în umbră deschisă (să zicem că trebuie să fie lângă un obiect fix sau nu există umbră disponibilă) sunt totuși câteva lucruri de făcut:

  • blenda folosiți un reflector: un cadru pliabil cu o pânză argintie, cu suprafața aurie (pentru lumină mai caldă) sau chiar albă cu care puteți reflecta parte din lumina disponibilă către subiect, atenuând umbrele. S-ar putea să aveți nevoie de un asistent care să țină reflectorul;
  • difuzor (blendă) este asemănator cu reflectorul dar are o pânză albă transparentă care permite umbrirea subiectului;
  • bliț de umplere (fill flash): folosiți lumina produsă de un bliț pentru a reduce umbrele create de lumina soarelui. La început poate sună ciudat, dar sunt cazuri în care folosim lumina blițului in competiție cu lumina venită de la soare.

Vorbind de blițuri, un alt lucru de care trebuie să vă feriți cu orice preț este folosirea blițului încorporat în camera, vă va distruge pozele: sursa de lumină este prea aproape de obiectiv și va produce umbre proaste, o imagine plată și o proastă lumină directă. Datorită direcției este de asemenea foarte probabil să obțineți efectul nedorit de "ochi roșii".
Blițul încorporat vă va lua pisica la bătaie și vă va omorî peștișorul din acvariu (glumesc!). Bineînțeles, dacă sunteți în beznă totală și singurul bliț disponibil este cel încorporat, faceți fotografia cu el, o fotografie proastă este mai bună decât nicio fotografie, dar nu aveți așteptări mari de la rezultat. O opțiune mai bună este folosirea unui bliț extern, ce aduce beneficii suplimentare:

  • flash chiar pus pe patina de pe cameră, este un pic mai departe de obiectiv, sursa luminii are o poziție ușor diferită, umbrele nu mai sunt așa de rele și efectul de ochi roșii este mai puțin probabil;
  • folosind un cablu de extensie sau un transmițător fără fir ce vă permite sa mutați blițul mai departe, la o lungime de braț, pe un cadru susținut de un asistent;
  • mai toate blițurile externe au cap rabatabil, pe care îl puteți roti sub un unghi și apoi reflecta/difuza lumina din tavan sau un perete pentru a obține o lumină difuză și umbre plăcute;
  • pe un bliț extern puteți pune un capac (softcap) sau un softbox micuț pentru a reduce intensitatea luminii sau a o redirecționa.

balans de albÎn ceea ce privește lumina, avem și o setare importantă în camera, numita balans de alb (White Balance), de care un surprinzător de mare număr de posesori de camere nu știu să beneficieze. În plus fața de intensitate și direcție, o caracteristică importantă a luminii este temperatura: de exemplu temperatura luminii solare este în jur de 5200K (cu variatii in cursul zilei), temperatura luminii în umbră este în jur de 7000K sau temperatura luminii venind de la un bec cu incandescență este în jur de 3200K.
Probabil în multe cazuri ați văzut fotografii care arată albăstrui sau gălbui: asta este cauzată de o setare greșită a balansului de alb. Dacă setați temperatura la o valoare mai mică decât cea reală, imaginea va avea o nuanță albastruie (mai rece) iar dacă o setați la o valoare mai mare va fi galbuie (mai caldă). Cu o setare corectă albul trebuie să arate alb, nu albastru sau galben.
Când fotografiați în format RAW, balansul de alb nu este o problemă; îl puteți corecta cu ușurință la import, dar din diverse motive puteți prefera (eu prefer) să pozați în format JPEG (fișiere de dimensiuni mai mici, timpi mai mici de scriere, mai puțină post-procesare, etc.) și atunci setarea acestuia înainte de a face fotografia este importantă.
Cu toate că noile camere din zilele noastre fac o treabă mai bună cu detectarea automată și setarea balansului de alb corespunzător, este departe de a fi perfect si ajustarea manuală e utilă. De asemenea, vă puteți folosi de balansul de alb pentru efecte speciale, făcând intenționat imaginea mai caldă sau mai rece.
temperatura luminii
Unele camere au posibilitatea de a seta valori personalizate pentru balansul de alb: puneți o suprafață albă (o foaie de hârtie) în fața camerei și îi spuneți "ăsta e alb". Deci luați în considerare cea mai bună perioadă a zilei pentru a face fotografii, faceți cele mai bune setări în cameră și diferența va fi vizibilă.
Notă: articolul este preluat și tradus de la tutorialele lui Nicu, sub licență CC-BY-SA.